¿Cuando debo calzar a mi bebe?


Hola!
Hoy vengo con un tema bastante interesante o conflictivo. Cuando nos convertimos en madres (y padres) todo son dudas. Creo que yo nunca había sido tan insegura a la hora de tomar decisiones o de hacer una cosa u otra. Y no hablo de cosas trascendentales, sino de cremas que no lleven tóxicos, protectores solares bio, que si las toallitas de siempre son alcohol puro... ya dudo de casi todo lo que hago. Siento que tengo que buscar información y contrastar y buscar evidencia científica de todo. Es agotador. Es la parte de la maternidad que no me esperaba. Pero bien, resulta que soy podóloga y también podóloga pediátrica.
Esto hace que mis conocidas y conocidos, o amistades o clientes me pregunten sobre aspectos que ellos dudan.
Un día una amiga me dijo:
- Das por hecho que la gente sabemos cosas que para ti son evidentes. Pero no es así.
Así pues haré posts explicando los aspectos podológicos que más pueden afectar a los niños o preocupar a las madres. Este primer post lo dedico a la pregunta del millón, la eterna, la que siempre se repite cuando alguien de mi entorno tiene un bebé. 
Cuando le tengo que poner zapatos? Tengo que reconocer que a veces soy yo la que saco el tema, si veo que los padres se están equivocando. Mi hijo empezó a caminar a los 14 meses y no fue hasta los 16 que le compré los primeros zapatos.
 Pero vayamos por partes.

Lo primero que debemos saber y que nos decía el gran Roberto Pascual en sus clases es que los pies de los niños, no son versiones en miniatura de los adultos. Son estructuras formadas casi en su totalidad por cartílago por lo que podemos hacer mucho daño con zapatos que ejerzan presión durante esta época. Por lo tanto, si no son versiones en miniatura de los pies adultos, tampoco les tenemos que poner una versión en miniatura de nuestros zapatos (por muy cuquis y tentadoras que sean). Así pues, queda claro que no tenemos que poner zapatos a un bebé. Si nace en invierno le podemos tapar los pies con calcetines de lana o patucos de tela y la única función que tiene que hacer es proteger del frío. Punto.

Pero no es durante esta etapa que veo que mis amigas y amigos tienen más dudas, sino que es cuando los bebés se empiezan a mover que surgen las primeras pregutas. Cuando empiezan a gatear por ejemplo, los padres empiezan a recibir información "comercial" de zapatos que ayudan al niño al gateo. Es el caso de la marca Biomecanichs por ejemplo, a la que yo hace un tiempo, tenía como un buen calzado pero que ya no. Han sacado una línea que dice "con Biogateo, el bebé se Siente más seguro en la fase del gateo". La verdad es que no deberían existir este tipo de zapatos, no deberían facilitar nada. El niño es lo suficientemente listo por sí solo, es capaz de gatear sin necesidad de ponerse unos zapatos enormes con una puntera de goma, que se supone que es para poder empujar. Pero la publicidad sigue diciendo: "enseña a gestionar estímulos acostumbrando al niño a recibir estímulos simultáneos a través del tacto, la vista y el olfato"

Y yo les preguntaría: y a través de los pies? Porque se están dejando ustedes una parte del cuerpo fundamental, a través de la cual el niño recibe los estímulos. Hay evidencia científica de que en la etapa de la pre-deambulación el pie sirve para explorar el entorno y poniéndole zapato le estamos sacando todos estos estímulos que son tan importantes. Y cuando empieza a caminar , qué le pongo? A menudo recibo preguntas de mis clientes sobre qué zapatos son las mejores para su hijo que está "empezando a caminar". Les pregunto a que se refieren con "empezar a caminar" ya menudo me dicen que caminan agarrados a una superficie o de un correpasillos o de sus manos (lo primero que les digo es que no deberían hacer ninguna de estas cosas, pero bueno, esto da para otro post entero). A menudo son las abuelas que les dicen que les pongan unos buenos zapatos porque seguro que el niño caminará antes y las madres, no saben qué comprar.
 Mi respuesta siempre es la misma: - Y por que quieres que camine antes? Porque tenemos esta prisa con nuestros hijos? Si no tenemos ninguna necesidad ni ninguna prisa para que el niño camine (hablo de cuando no hay patologías, que quede claro) para que le tenemos que poner nada?

No debemos darle al niño una estabilidad "externa" en forma de zapato para que camine antes y mejor. Si él no lo hace por sí solo, significa una cosa: que no está preparado. Y entonces, cuando le tengo que poner el calzado? Pues cuando camine, y no siempre. Es decir, está genial ponerle cuando salimos de casa a hacer encargos y que sabemos que tendrá que caminar por asfalto que puede quemar, o hacerse heridas. El resto de las ocasiones, mi hijo siempre va descalzo. Y no sólo por casa, sino que es bueno que la planta del pie descalza ande por superficies diferentes, arena, tierra, grava, césped ...
Todos estos estímulos, son generadores de reflejos que tienen efectos en la musculatura del pie, ejerciendo un efecto tonificante en un pie sano y un efecto terapéutico en un pie débil. Por ello se considera insuficiente caminar por la superficie de casa, lisa y carente de estímulos. Mi hijo con 12 mesecitos le llevaba a la playa descalzo, y eso que los cumple en Diciembre.

En resumen, no te gastes el dinero en zapatos que no sólo no sirven para nada y no sólo eso, sino que podemos causar patologías. Confiemos en nuestros hijos, en su evolución y en sus tiempos. Y hasta aquí. Si os ha gustado puede suscribirse al blog y iréis recibiendo consejos podológicos pediátricos (y no tanto), desde el tipo de zapato, como detectar las verrugas plantares, como cortar las uñas, qué no hacer con la marcha de los niños ... etc








  1. Hola! Avui vinc amb un tema força interessant o conflictiu. Quan ens convertim en mares (i pares) tot són dubtes. Crec que jo mai havia estat tant insegura a l'hora de prendre decisions o de fer una cosa o d'una altra. I no parlo de coses trascendentals, sinó de cremes que no portin tòxics, protectors solars bio, que si les toallitas de sempre són alcohol pur..ja dubto de quasi tot el que faig. 
  2. Sento que he de buscar informació i contrastar i buscar evidencia científica de tot. És esgotador. És la part de la maternitat que no m'esperava. Però bé, resulta que sóc podòloga i també podòloga pediàtrica. 
  3. Això fa que les meves conegudes i coneguts, o amistats o clients em preguntin sobre aspectes que ells dubten. Un dia una amiga em va dir: 
  4. - Dones per fet que la gent sabem coses que per a tu són evidents. Però no és així. 
  5. Així doncs faré posts explicant els aspectes podològics que més poden afectar als nens o preocupar a les mares. Aquest primer post el dedico a la pregunta del milió, la eterna, la que sempre es repeteix quan algú del meu entorn té un bebè. 
  6. Quan li he de posar sabates? He de reconèixer que a vegades sóc jo la que trec el tema, si veig que els pares s'estan equivocant. El meu fill va començar a caminar als 14 mesos i no va ser fins als 16 que li vaig comprar les primeres sabates. Però anem per parts. 

  7. El primer que heu de saber i que ens deia el gran Roberto Pascual a les seves classes és que els peus dels nens, no són versions en miniatura dels adults. Són estructures formades quasi amb la seva totalitat per cartílag pel que podem fer molt mal amb sabates que exerceixin pressió durant aquesta època. Per tant, si no són versions en miniatura dels peus adults, tampoc els hi hem de posar una versió en miniatura de les nostres sabates (per molt cuquis i temptadores que siguin). Així doncs, queda clar que no hem de posar sabates a un bebè. Si neix a l'hivern li podem tapar els peus amb mitjons de llana o patucos de tela i l'únca funció que ha de fer és la protegir del fred. Punto. 

  8. Però no és durant aquesta etapa que veig que les meves amigues i amics tenen més dubtes, sinó que és quan els bebès es comencen a moure que sorgeixen els primers dubtes. Quan comencen a gatejar per exemple, els pares comencen a rebre informació "comercial" de sabates que ajuden al nen al gateig. És el cas de la marca Biomecnichs per exemple, a la que jo fa un temps, tenia com un bon calçat però que ja no. Han tret una línia que diu "con Biogateo, el bebé se siente más seguro en la fase del gateo". La veritat és que no haurien d'existir aquest tipus de sabates, no haurien de facilitar res. 
  9. El nen és prou llest per si sol, és capaç de gatejar sense necessitat de posar-se unes sabates enormes amb una puntera de goma, que se suposa que és per poder-se empènyer. Però la publicitat segueix dient: " ensenya a gestionar estímulos acostumbrando al niño a recibir estímulos simultáneos a través del tacto, la vista y el olfato" 
  10. I jo els hi preguntaria: i a través dels peus? Perquè s'estan deixant vostès una part del cos fonamental, a través de la qual el nen rep els estímuls.  
  11. Hi ha evidència científica de que en l'etapa de la pre-deambulació el peu serveix per explorar l'entorn i posant-li sabata li estem traient tots aquests estímuls que són tant importants. I quan comença a caminar? Sovint rebo preguntes de les meves clientes que són mares sobre quines sabates són les millors pel seu fill que està "començant a caminar". Els hi pregunto a què es refereixen i sovint em diuen que caminen agafats a una superfície o d'un correpasillos o de les seves mans (el primer que els hi dic és que no haurien de fer cap d'aquestes coses, però això dóna per un altre post sencer). Sovint són les àvies que els hi diuen que el hi posin unes bones sabates perquè segur que els nen caminarà abans i no saben quines comprar. 
  12. La meva resposta sempre és la mateixa: 
  13. - I perquè vols que camini abans? Perquè tenim aquesta pressa amb els nostres fills? Si no tenim cap necessitat ni cap pressa per a que el nen camini (parlo de quan hi ha patologies, que quedi clar) perquè li hem de posar res? 
  14. No li hem de donar al nen una estabilitat "externa" en forma de sabata per a que camini més aviat i millor. Si ell no ho fa per si sol, vol dir una cosa: que no està preparat. I llavors, quan li he de posar el calçat? Doncs quan camini, i no sempre. És a dir, està genial posar-li quan sortim de casa a fer encàrrecs i que sabem que haurà de caminar per asfalt que pot cremar, o fer ferides. La resta de les ocasions, el meu fill sempre va descalç. I no només per casa, sinó que és bo que la planta del peu descalça camini per superfícies diferents, sorra, terra, grava, gespa...
  15. Tots aquests estímuls, són generadors de reflexes que tenen efectes en la musculatura del peu, exercint un efecte tonificant en un peu sa i un efecte terapèutic en un peu dèbil. Per això es considera insuficient caminar per la superfície de casa, llisa i sense estímuls. El meu fill amb 12 mesets el portava a la platja descalç, i això que els compleix al Desembre. 

  16. En resum, no us gasteu els diners en sabates que no només no serveixen per res i no només això, sinó que podem causar patologies. Confiem amb els nostres fills, en la seva evolució i en els seus temps. I fins aquí. Si us ha agradat us podeu subscriure al blog i anireu rebent consells podològics pediàtrics (i no tant), des del tipus de sabata, com detectar les verrugues plantars, com tallar les ungles, què no fer amb la marxa dels nens...etc 















    Comentarios

    1. Em queda un dubte: si la fase de gateig coincideix amb els mesos de fred, què hem de posar? Penso que els mitjons o peücs llisquen massa i frustraran molt un nadó que inicia el gateig. Mitjons antilliscants?

      ResponderEliminar
      Respuestas
      1. Hola! Li pots posar tipus attipas que aïllen del fred però deixen treballar força el peu.
        Gràcies per llegir i comentar!

        Eliminar
    2. Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.

      ResponderEliminar
    3. El meu fill es passa tot el dia caminant però agafat d'una mà, no vol fer cap altra cosa. En casa sempre va descalç i li vaig començar a posar sabates, per al carrer, als 11 mesos (ara en té 12). La cosa és que per a eixir al carrer li pose les biomecànics i al llegir aquest post, no se si estic fent bé.
      Gràcies

      ResponderEliminar
      Respuestas
      1. Hola Carmen! Jo no li posaria les Biomecanichs, per què les veig molt sabatots. Els hi pesen, donen falsa estabilitat...jo al meu li posava unes que es diuen Attipas, que es com un mitjo amb sola de goma. Fins i tot a la llar el portava amb auquestes sabates. Espero haver-te ajudat. Un petonet

        Eliminar

    Publicar un comentario